Pages

Tuesday 5 April 2011

LAW OF THE GARBAGE TRUCK


scrawled by Naemah Hamidi on t' date o' Tew's Day, Decembarrrr 21, 2010 roundabouts 9:56 in the mornin'
 
 
Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.

Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya
 Pagi ni.. saat sedang memeriksa akaun fb.. saya terima email daripada adik saya : Noorol HudaSelalu juga terima email dia sebelum ni.. well, dia adik manja saya! Tapi kalau tak salah saya, sejak dia kawin ni.. baru ni lah dia hantar email yang begini semula kepada saya. Email2 yang memberi ingatan, semangat atau nasihat kepada saya.. Miss your email sooo much Nuwon!

Sejak dua tiga hari yang lepas, hati saya memang kurang tenang.. Ada la sedikit peristiwa yang mencacatkan ketenangan dan kebahagiaan diri. Owh.. bukan salah orang lain ye.. Salah saya sendiri.. Apa kata orang : Kalau kita tak izinkan hati kita disakiti orang, orang tak boleh sakiti hati kita kan!? Yup, jadi semua ni salah saya sendiri.. izinkan orang/keadaan menyakiti hati saya.. Atau lebih tepat rasanya kalau saya katakan, hukuman daripada Allah kerana lalai mengingatiNya.. Saya prefer begitu.. Saya kurang suka menyalahkan orang lain untuk masalah yang saya hadapi.. Saya tak tahu itu bagus atau tak dan buat seketika, saya tak peduli.. Wah, ganas kan! ^_^

Adik saya ni kadang-kadang macam ada sixth sense.. Tau je kakak dia yang mengarut ni sedang ada problem.. Nasihat or ingatan dia tepat je kat permasalahan saya tu.. tapi, KADANG-KADANG je tau! ^_^

Well.. back to the issue.. ni email yang dia hantar :

=================================================

I have to remember this one....

Law of the Garbage Truck

One day I hopped in a taxi and we took off for the airport. We were driving in the right lane when suddenly a black car jumped out of a parking space right in front of us. My taxi driver slammed on his brakes, skidded, and missed the other car by just inches! The driver of the other car whipped his head around and started yelling at us. My taxi driver just smiled and waved at the guy. And I mean, he was really friendly. So I asked, 'Why did you just do that? This guy almost ruined your car and sent us to the hospital!' This is when my taxi driver taught me what I now call, `THE LAW OF THE GARBAGE TRUCK'!

Kadang-kadang memang terfikir macam tu.. bagi kamu menyesal tak pedulikan saya dulu.. Tapi, untuk apa?

Hidup, jika penuh dengan dendam, takkan bahagia sampai bila-bila. Rugilah saya.. Kamu bahagia lupakan saya.. Saya derita nak bagi kamu menyesal.. Not worth it..

Tak, saya takkan buat gitu.. Saya nak hidup bahagia, sebahagia-bahagianya walau tanpa kamu yang pernah saya suka.. ^_~
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman
- Surah Al-Imran ayat 139 

He explained that many people are like garbage trucks. They run around full of garbage, full of frustration, full of anger, and full of disappointment. As their garbage piles up, they need a place to dump it and sometimes they'll dump it on you. Don't take it personally. Just smile, wave, wish them well, and move on. Don't take their garbage and spread it to other people at work, at home, or on the streets.

The bottom line is that successful people do not let garbage trucks take over their day. Life's too short to wake up in the morning with regrets. So.. LOVE the people who treat you right. Pray for the ones who don't. Life is ten percent what you make it and ninety percent how you take it!

=================================================

Hehehe.. nampak cam senang kan! I'll try but honestly, for my problem right now.. I can't smile broadly and sincerely like always cause my heart bleeding heavily right now! ^_^


Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)


Don't Quit

When things go wrong as they sometimes will,
When the road you're trudging seems all up hill,

When the funds are low and the debts are high
And you want to smile, but you have to sigh,

When care is pressing you down a bit,
Rest if you must, but don't you quit.

Life is queer with its twists and turns,
As every one of us sometimes learns,

And many a failure turns about
When he might have won had he stuck it out;

Don't give up though the pace seems slow--
You may succeed with another blow,

Success is failure turned inside out--
The silver tint of the clouds of doubt,

And you never can tell how close you are,
It may be near when it seems so far;

So stick to the fight when you're hardest hit--
It's when things seem worst that you must not quit.

- Edgar A. Guest


No comments:

Post a Comment