Pages

Tuesday 5 April 2011

Mengapa Mengeluh? ~


scrawled by Pena Nur Islam on t' date o' Tharrrsdy, Decembarrrr 23, 2010 roundabouts 4:10 in the evenin'
 
 
~ Kita selalu bertanya dan Al-Qur'an sudah menjawabnya. ~

Kita bertanya : Kenapa aku diuji?

Al-Qur'an menjawab : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." (Surah al-Ankabut, ayat 2-3)

Kita bertanya : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Al-Qur'an menjawab : "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah al-Baqarah, ayat 216)

Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini?

Al-Qur'an menjawab : "ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Surah al-Baqarah, ayat 286)

Kita bertanya : Kenapa kita frust?

Al-Qur'an menjawab : "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran, ayat 139)

Kita bertanya : Bagaimana harus aku menghadapinya?

Al-Qur'an menjawab : "Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." (Surah al-Baqarah, ayat 45)

Kita bertanya : Kepada siapa aku berharap?

Al-Qur'an menjawab : "Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadanya.Hanya kepadanya aku bertawakkal." (Surah at-Taubah, ayat 129)

Kita bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Al-Qur'an menjawab : "Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka." (Surah at-Taubah, ayat 111)

Kita bertanya : Aku tak tahan!

Al-Qur'an menjawab : "... dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf, ayat 12)

Kita bertanya : Sampai bila aku akan merana begini?

Al-Qur'an menjawab : "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Surah al-Insyirah, ayat 5-6)
Blabber t' yer mates

No comments:

Post a Comment