Pages

Tuesday 22 February 2011

kalau jodoh, x ke mana (2)


by Nur Mujahidah on Friday, 14 January 2011 at 16:41
 
 
(Dia)- Nak tanya sedikit.. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke ? ganti bercinta…
(Saya)- Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru, kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya tetap sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah satu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya ‘angkat’ ini sebenarnya telah masuk kedalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk di korbankan. Namakan apa sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan ke akhirnya akan bertemu dengan zina.

(Dia)- Jadi, seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?
(Saya)- Mengukur maruah diri bukan dengan ditentukan oleh manusia, tetapi oleh Pencipta manusia. Sebab ukuran manusia berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk cinta akan menyatakan orang yang sedang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga dirinya, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci itu. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah di tentukan oleh Allah.

(Dia)- Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
(Saya)- Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah menggadai maruahnya kerana mereka menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman: ((Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik. Dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman)) ( Surah An Nur:3). Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah ianya satu penghinaan Allah???

(Dia)- Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?
(Saya)- Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

(Dia)- Kami telahpun berjanji sehidup semati…
(Saya)- Apa ada pada janji setia cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Jangan percaya penuh. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang.

(Dia)- Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab...
(Saya)- Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki apabila mengambil wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok, suka berfoya-foya, lelaki biasanya memilih perempuan murahan kerana itu suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

(Dia)- Jadi, perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
(Saya)- Tentu, mana ada lelaki yang normal suka pada barang “second hand” sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka akan menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di show room sahaja ”display only”. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula kata, sekadar sepinggan mee goring dan segelas sirap, bawalah kehulu-hilir. Sedihkan?? Itulah hakikatnya..

(Dia)- Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini ?
(Saya)- Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti, pasti mereka ada pasangannya. Firman Allah:
((Dan orang2 lelaki yang memelihara kehormatannya serta perempaun yang memelihara kehormatannya. Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar)) ( Al- Ahzab: 35)

(Dia)- Bagaimana kami ?
(Saya)- Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dari-NYA. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha-NYA.

(Dia)- Kami ingin mendapat redha Allah. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha?
(Saya)- Taubat yang murni adalah taubat yang sebenar-benarnya, iaitu taubat yang memenuhi 3 syarat:

a) Tinggalkanlah perbuatan maksiat. Putuskanlah hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
b) Menyesal. Menginsafi diri di atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
c) Berazam. Bertekad didalam hati tidak bercinta lagi dengan sesiapa selain yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab qabul.

Ya Allah, hambamu telah tersesat jalan, ampunilah dosa-dosa hamba-Mu ini. Sesungguhnya Engkau maha Pengampun dan Penerima taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkanlah diriku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan ahklak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Kau jaga diriku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa ku curahkan kasih itu kepada orang lain. Oh Tuhan, hamba Mu berdosa.

KITA BERPISAH KERANA ALLAH.. KALAU ADA JODOH TIDAK KE MANA...!!!
· · Share

No comments:

Post a Comment