Pages

Thursday 10 March 2011

Raja Rom meminta resepi


by Kisah Teladan on Monday, 11 October 2010 at 16:11
 
 
Petikan Ar-Rahmah fii Ath-Thibb wa Ar-Rahmah karya Al-Imam As-Suyuti (wafat 911 H).

Di dalam kisah itu Imam As-Suyuti menuliskan bahwa ada empat orang doktor ahli berkumpul di hadapan Kisra raja Parsi. Masing-masing berasal dari negeri yang berbeza. Mereka dari Iraq, Rom, India dan Sudan.

Masing-masing diminta untuk memberikan resepi yang paling bagus yang tidak memberikan kesan sampingan . Doktor dari Iraq memberi resepi berupa minum air hangat tiga teguk setiap hari begitu bangun tidur. Resepi dokter dari Rom pula adalah menelan 3 biji rasyad (sejenis sayuran) tiap hari. Resepi dokt0r India adalah menelan 3 biji ihlilaj tiap hari. Ihlilaj adalah sejenis gandum yang tumbuh di India, Afghanistan dan Cina. Giliran dokter dari Sudan, resepinya adalah tidak makan kecuali sudah lapar dan berhenti sebelum kenyang.
Akhirnya resepi terakhir inilah yang dianggap paling baik dan juga diakui oleh ketiga rekannya.

Tun Dr Mahathir pernah memberitahu wartawan tentang rahsia kesihatannya.Beliau mengakui mengikut resepi doktor Sudan tersebut.Petua itu diajar oleh ibunya,Allahyarhamah Wan Tempawan.

Dari Aisyah r.a  berkata, "Rasulullah s.a.w. selama hidupnya tidak pernah makan kenyang dengan tepung (roti) jagung dalam dua hari berturut-turut hingga beliau wafat." ( Hadis riwayat Tirmidzi ).

Mungkin doktor Sudan tersebut mengambil pengajaran dari hadis tersebut dan menemui resepi kesihatan,Wallahua'lam.........

Biografi Imam Suyuti :

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Suyuti

http://helmdahl.blogspot.com/2010/09/kisah-imam-suyuti.html

Kerajaan Rom :

http://ms.wikipedia.org/wiki/Empayar_Rom

http://en.wikipedia.org/wiki/Seleucid#Rome.2C_Parthia_and_Judea






No comments:

Post a Comment