Pages

Friday 30 September 2011

Pengaruh Rom Sejak Awal Masehi


Pengaruh Rom Sejak Awal Masehi

by Pendedahan Konspirasi & Penipuan Dunia on Tuesday, 08 February 2011 at 14:32
Menyingkap sejarah Baitulmuqaddis,membentang semula sekitar 5.000 tahun yang telah lama lepas. Pada sekitar 2500 SM orang-orang Kanaan mendiami bandar ini. Kemudian, Baitulmuqaddis menjadi benteng bagi orang Jerusalem. Ketika Nabi Daud menduduki bandar ini sekitar 1000 SM, orang Jebus (Jebus adalah panggilan oleh mereka yang menetap di Jerusalem) itu diserap ke dalam orang-orang Yahudi. Nabi Daud menjadikan Baitulmuqaddis sebagai ibu kota kerajaannya dan dikatakan Nabi Sulaiman mendirikan tempat suci pertama sebagai rumah tempat tersimpannya Tabut As-Sakinahnya (Ark of Covenant). Pada 586 SM,pemerintah kepada negara Babel, Nebuchadnezzar II menghancurkan Jerusalem dan tempat suci dan orang-orang Yahudi dibuang ke Babel. Lima puluh tahun kemudian (537 SM), Cyrus The Great dari Parsi menakluk Babylon dan membenarkan orang Yahudi kembali ke Baitulmuqaddis dan membina semula tempat suci mereka. Kerajaan Parsi menguasai bandar ini sehinggalah pada tahun 333 SM Alexander anak Philips menakluki Palestin untuk kerajaannya. Pada 323 SM, Ptolemy I dari Mesir pula mengambil alih Palestin sebagai kerajaannya.

Sekitar 198 SM, Raja Seleucid, Antiochus III menakluk Judea (dimana Baitulmuqaddis adalah sebahagian daripadanya), sehingga ke Syria. Orang-orang Yahudi kemudian memberontak di bawah kepimpinan kedua Macabeees dan mengalahkan Syria. Tempat suci itu dibina semula pada 165 SM dan orang-orang Macabee atau Hasmonea memerintah sehinggalah Rom berkuasa ke atas kota ini pada tahun 63 SM. Bangsa Rom mendirikan sebuah dinasti tempatan, The House of Herod untuk memerintah sebahagian besar Palestin kemudian Herod The Great (40-4 r. SM) membina semula Baitulmuqaddis termasuk tempat-tempat Suci.

Walau bagaimanapun Gabenor Rom memegang kawalan utama pemerintahan iaitu Pontius Pilate. Beliaulah yang mengesahkan hukuman mati ke atas Nabi Isa sepertimana mereka tertipu oleh jasad yang menyerupai wajahnya.(Nabi Isa a.s tidak mati di tiang salib seperti yang di dakwa mereka). Sementara itu penindasan utama ke atas pemberontakan Yahudi dan kemudian orang-orang Rom memusnahkan Bait Suci Kedua pada tahun 70 Masihi. Pada 135, selepas kegagalan pemberontakan BAR KOkHBA, orang-orang Yahudi diusir dari Baitulmuqaddis. Dari awal abad ke-4, ketika agama Kristian menjadi undang-undang di Empayar Rom, Baitulmuqaddis dibangunkan sebagai pusat ziarah Kristian. Gereja, Makam yang Suci dan banyak tempat-tempat suci Kristian lain ditubuhkan. Kecuali untuk tempoh pendek pemerintahan Parsi (614-28) bandar itu tetap berada di bawah Rom (kemudian Byzantium) kawalan hingga 638, ketika orang-orang Arab Muslim menakluki Baitulmuqaddis. Orang-orang Arab membina (688-91) The Dome of Rock di halaman tempat terletaknya Bait Suci ini.

Kitab-kitab lama diolah beberapa kali
Pada tahun 200SM ini wujudnya Septuagint iaitu kitab perjanjian lama (Old Testament) yang diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani bagi kegunaan masyarakat Yahudi perantauan di negara Greek dan Rom. Apabila adanya dua kitab dengan bahasa yang berbeza ini maka timbullah satu konflik di antara Yahudi Ortodok yang mengekalkan bahasa Ibrani dan Yahudi Helenis yang tidak lagi tahu berbahasa Ibrani tetapi menggunakan bahasa Yunani.

ehingga kini Kitab Perjanjian Lama hanya tinggal namanya sahaja kerana ianya telah mengalami beberapa kali penulisan semula sehinggakan isi kandungannya juga menimbulkan kecurigaan. Manakala Kitab Perjanjian Baru pula telah banyak tercemar dengan ajaran-ajaran baru mengikut kesesuaian penulis pada masa itu.

Orang-orang Yahudi yang unik tidak kehilangan identiti mereka. Kejayaan awal Kristian adalah karena menarik orang-orang Yahudi Helenis yang melintasi batas seorang Yahudi yang sebenar. Helenis merupakan satu proses di mana mereka ini mengamalkan budaya dan bahasa Yunani yang berasal dari kepercayaan Greek dan Rom.

Dari kepercayaan Greek ini mereka banyak dipengaruhi oleh agama-agama pagan dan salah satunya adalah kepercayaan terhadap Zeus. Seorang penguasa tertinggi dari semua dewa-dewa Greek. Dia juga dikenali sebagai dewa langit dan dewa keadilan. Banyak orang Greek percaya bahawa Zeus kelihatan di puncak Gunung Olympia Greek (terletak di Olympia, Greece) dalam tanggapan mereka bahawa Zeus dapat mengawal cuaca, mengumpulkan semua manusia dan menciptakan awan hujan atau mencipta badai lain yang melibatkan langit.

Ketika Constantine berkuasa ia berusaha untuk menyatukan empayar ketika itu dalam satu sistem dan dia berusaha melakukannya melalui Kristian. Apa yang dia tidak menyedari adalah bahawa puak Rom bukan puak dominan dan bahawa doktrin gereja telah menjadi bingung dengan keadaan gereja yang sebenar. Kebingungan ini menyebabkan serangkaian perang antara dua puak. Keputusan akhir dari kesalahan doktrinal dan keinginan untuk dominasi politik melalui agama adalah perang terus-menerus dan penganiayaan selama ratusan tahun. Kesalahan dan konflik pada akhirnya akan membawa planet ini kepada kehancuran dan ianya merupakan kenyataan yang seharusnya diterima oleh semua lapisan agama di dunia.

Pada 303 M, maharaja pagan Diokletianus (The Emperor Gaius Aurelius Valerius Diocletianus 284-305M) memerintahkan penghancuran semua tulisan Kristian. Pada 324 M Konstantine (Caesar Flavius Valerius Aurelius Constantinus Augustus) menjadi penguasa Empayar Rom keseluruhannya.
Maharaja pagan Konstantin ingin menyatukan puak saingan Kristian di Empayar Rom kerana alasan politik. Dalam masa selepas 325 Masihi, ia mengadakan Majlis Nicea (Council of Nicea).
Para pengikut Paulus menguasai dewan. Mereka memerintahkan perubahan besar iaitu:

Jesus of Nazareth telah diumumkan sebagai Tuhan. Mereka mendakwanya sebagai tuhan dan bukanlah seorang nabi seperti yang kita percayai hari ini. Hanya empat daripada Injil dipilih sebagai injil rasmi Gereja. Versi baru dari kitab-kitab Injil mesti ditulis lalu mereka menuliskannya semula untuk membuat Rom tidak bersalah dan orang-orang Yahudi lebih bersalah diatas penyaliban Jesus.

Lebih dari tiga ratus naskah Injil lain diperintahkan untuk dihancurkan
(Termasuk semua Injil ditulis dalam bahasa Ibrani).

Satu pengumuman pemerintah dikeluarkan yang menyatakan bahawa sesiapa yang dijumpai memiliki sebuah Injil yang tidak sah akan dihukum mati.

Majlis Nicea menukar ulang tahun kelahiran Jesus dari 6 Januari - 25 Disember (Natalis Invictus) untuk menyamakan ulang tahun dari Sun-God Sol Invictus (Mithras) dan perubahan hari Sabat dari Sabtu ke hari Ahad.

Penerimaan aspek agama pagan Rom membuatkan Kristian menyamai kepada apa yang di anuti persatuan agama Rom hari ini. Bangsa Rom merasa permusuhan yang besar terhadap orang Yahudi kerana pemberontakan yang terus-menerus mereka terhadap kekuasaan Rom. Mereka juga menyalahkan Penyaliban Jesus terhadap orang-orang Yahudi dan daripada hal tersebut mereka juga menyatukan orang-orang yang menganut agama pagan Rom dan Kristian.


Kristian dipengaruhi oleh Agama pagan!

Septuagint - Pengaruhi Kristian Hari ini

Septuagint merupakan sumber Perjanjian Lama bagi orang Kristian awal selama beberapa abad pertama Masihi. Banyak orang Kristian awal bercakap dan membaca bahasa Greek sehingga mereka bergantung pada terjemahan Septuagint untuk sebahagian besar pemahaman mereka tentang Perjanjian Lama. Para penulis Perjanjian Baru juga bergantung pada Septuagint sebagai majoriti kutipan Perjanjian Lama yang diambil dalam Perjanjian Baru secara langsung dari Septuagint (asalnya teks-teks Ibrani). Gereja Greek juga diketahui telah mengambilnya dari Septuagint. Bahkan saat ini, Gereja Ortodoks Timur bergantung pada Septuagint untuk ajaran-ajaran Perjanjian Lamanya. Beberapa terjemahan Alkitab moden juga menggunakan Septuagint sebagai sisi naskah teks Ibrani sebagai sumber mereka.

Kristian berdasarkan tuntutan bahawa awal Kristian dan keyakinan Perjanjian Baru penting dan amalan dipinjam dari berbagai agama misteri pagan. Kerana tuntutan-tuntutan ini merosakkan pusat ajaran-ajaran Kristian seperti kematian dan kebangkitan Nabi Isa a.s adalah dakwaan yang serius. Tetapi bukti untuk tuntutan seperti itu sering terletak pada sumber beberapa abad lebih tua daripada Perjanjian Baru. Selain itu, dipercayai sering selari hasil dari sarjana liberal kritis menggambarkan kepercayaan pagan dan amalan dalam Bahasa Kristian dan kemudian mengagumi selari yang mengesankan, mereka fikir mereka sudah menjumpainya.

Selama separuh pertama abad kedua puluh, sejumlah penulis liberal dan profesor mendakwa bahawa ajaran Perjanjian Baru tentang kematian dan kebangkitan Jesus, kelahiran baru, dan amalan Kristian baptisan dan Perjamuan Tuhan berasal dari misteri agama pagan. Yang menjadi perhatian utama dalam semua ini adalah tuduhan bahawa doktrin Perjanjian Baru dari tema ini ada persamaan selari dengan keselamatan umum dijumpai dalam agama-agama misteri: dewa penyelamat bagi mereka ia akhirnya akan memberikan dan setelah itu Tuhan yang hidup kembali.

PEMUJAAN DALAM AGAMA MISTERI?

Selain Yahudi dan Kristian, agama-agama misteri adalah agama yang paling berpengaruh di abad-abad pertama selepas Nabi Isa a.s. Hal ini disebut pemujaan agama misteri adalah bahawa mereka terlibat upacara rahsia yang hanya diketahui oleh orang-orang yang memulainya ke tempat pemujaan. Kebaikan utama bagi mereka dari amalan ini dianggap semacam keselamatan bagi mereka.

Agama-agama misteri tidak hanya penjelmaan semangat keagamaan di Empayar Rom Timur. Satu hal yang boleh mencari pemujaan awam tidak memerlukan suatu upacara pemulaan untuk menjadi keyakinan rahsia dan amalan. Agama Greek Olympian dan Roman adalah contoh dari jenis agama ini.

Setiap wilayah Mediterranean mewujudkan agama misteri sendiri. Dari luar Greek datang melakukan upacara pengamalan Demeter dan Dionysus, serta agama-agama misteri Eleusinian dan ghaib yang dibangunkan kemudian di Asia Kecil. Melahirkan pemujaan Cybele, Great Mother dan kekasihnya, gembala bernama Attis . Pemujaan Isis dan Osiris (kemudian berubah menjadi Serapis) berasal di Mesir, sedangkan Syria dan Palestin melihat munculnya pemujaan Adonis. Akhirnya, Parsi (Iran) adalah tempat awal yang terkemuka untuk pemujaan Mithras, yang kerana penggunaannya yang sering dari cerita perang - mengadakan rayuan khusus untuk tentera Rom. Agama-agama misteri Greek dahulu adalah negara agama dalam ertikata yang lain bahawa mereka mencapai status pemujaan awam dan melayani fungsi nasional atau awam.

Perancangan ada satu agama misteri umum. Sementara kecenderungan eclecticism atau perkembangan sintesis selepas 300 M, adalah pemujaan agama misteri ini agama yang berasingan dan berbeza selama abad yang dilihat kepada kelahiran dari gereja Kristian. Selain itu, setiap pemujaan misteri di andaikan bentuk yang berbeza dalam latar belakang budaya yang berbeza dan mengalami perubahan yang signifikan, terutamanya selepas 100M. Namun demikian, agama-agama misteri ini mempamerkan lima ciri umum..

(1) Pusat kepada setiap misteri ini serta penggunaan dari kitaran tahunan pertumbuhan yang hidup dikemaskini setiap musim bunga dan mati setiap musim gugur. Penganut agama misteri telah menjumpai makna simbolik yang mendalam yang sangat penting dalam proses pertumbuhan, kematian, keruntuhan dan kelahiran kembali.

(2) Seperti disebutkan di atas setiap pemujaan penting dari upacara sulit atau misteri ini sering berhubung dengan ritual permulaan. Setiap agama misteri juga lulus pada "rahsia" untuk memulakan yang memasukkan maklumat tentang kehidupan dewa atau dewi yang dipuja dan bagaimana manusia dapat mencapai penyatuan dengan dewa itu. Pengetahuan sulit ini hanya diketahui oleh orang-orang tertentu yang terlibat secara aktif dalam persatuan ini dan tidak terjangkau oleh setiap orang yang diluar lingkaran pemujaan.

(3) Setiap misteri juga terpusat di sekitar mitos di mana dewa baik kembali ke kehidupan setelah kematian atau pun menang atas musuh-musuhnya. Tersirat dalam mitos adalah perkara penebusan dari segala sesuatu yang bersifat duniawi yang sementara sahaja. Erti rahsia dari pemujaan dan mitos yang menyertainya didedahkan dalam drama "sakramental" yang menarik terutamanya dengan perasaan dan emosi semasa memulakan. Kemuncak keagamaan ini adalah untuk memimpin mereka untuk berfikir bahawa mereka mengalami awal kehidupan baru.

(4) Misteri telah menggunakan sedikit atau tidak ada untuk doktrin dan keyakinan yang benar. Mereka terutama prihatin dengan kehidupan emosional para pengikut mereka. Ibadat yang dijalankan bererti berbeza untuk mempengaruhi emosi dan imaginasi memulakan dan kerananya membawa tentang "penyatuan dengan dewa": proses, puasa, tindakan pemurnian, lampu menyala, dan liturgi esoteris. Ini tidak adanya penekanan pada keyakinan yang benar ditandakan perbezaan penting antara misteri dan Kristian. Kepercayaan Kristian adalah eksklusif dalam erti bahawa hal itu diakui hanya satu jalur yang sah kepada tuhan dan keselamatan, Nabi Isa. Misteri itu inclusivistic dalam erti bahawa tidak ada yang menghalang orang percaya di salah satu daripada yang berikut pemujaan misteri lain.

(5) Tujuan asalnya adalah pengalaman mistik yang menyebabkan mereka merasa telah mencapai penyatuan dengan dewa mereka. Di sebalik kesatuan mistik ini ada dua tujuan utama iaitu: semacam penebusan atau keselamatan, dan keabadian.

Evolusi

Sebelum 100M, agama-agama misteri sebahagian besar masih terhad pada daerah tertentu dan masih merupakan fenomena yang relatif baru. Setelah 100 Masihi, mereka secara berperingkat mulai untuk mencapai kesan yang sangat luas di seluruh Empayar Rom. Tapi mereka juga mengalami perubahan ketara yang sering dihasilkan dari berbagai sekte menyerap unsur-unsur daripada satu sama lain. Penganut misteri semakin menjadi pelbagai dalam keyakinan dan amalan, kombinasi baru dan aneh serta misteri yang lebih tua mulai muncul. Dan sebagai pemujaan terus dan mewarisi ciri-ciri dengan lebih cepat atas amalan mereka yang lebih tua, mereka mula menarik jumlah yang lebih besar sebagai pengikutnya.

Membina semula Misteri

Sejak dari abad ketiga Masihi yang kita dapati, bahan atau sumber yang cukup (iaitu, maklumat tentang agama-agama misteri dari tulisan-tulisan yang ada) untuk menulis semula yang lengkap dari kandungan mereka. Terlalu banyak penulis menggunakan sumber bahan (akhir selepas 200M) untuk membentuk semula pengalaman misteri abad ketiga dan kemudian kembali kritis dengan alasan apa yang mereka fikir pasti sifat awal dari pemujaan. Amalan ini sangat buruk dan seharusnya tidak dibenarkan untuk diketahui umum tanpa cabaran. Maklumat tentang sebuah pemujaan yang muncul beberapa ratus tahun selepas penutupan kanon Perjanjian Baru tidak perlu dibaca kembali ke dalam apa yang dianggap menjadi status sekte selama abad pertama Masihi. Soalan-soalan yang penting bukanlah apa yang kemungkinan pengaruh misteri mempunyai segmen Kristian selepas 400M tapi apa kesan misteri yang muncul mungkin terdapat pada Perjanjian Baru pada abad pertama.

The Cult of Isis dan Osiris

Pemujaan ini berasal dari Isis di Mesir dan melalui dua tahap utama. Dalam versi Mesir lebih tua, yang bukan agama misteri, Isis dianggap sebagai dewi langit, bumi, laut, dan dunia yang tak terlihat di bawah ini. Dalam tahap awal, Isis bersama suaminya bernama Osiris. Pemujaan Isis menjadi sebuah agama misteri hanya selepas Ptolemy Pertama memperkenalkan perubahan besar pada 300 SM Pada tahap selanjutnya, dewa baru bernama Serapis menjadi permaisuri Isis's. Ptolemy memperkenalkan perubahan dalam rangka untuk mensintesis keprihatinan Mesir dan Greece dalam kerajaannya, sehingga mempercepat Helenisasi Mesir.

Dari Mesir, Pemujaan Isis secara berperingkat membina jalan ke Rom. Sementara Rom pada mulanya menolak pemujaan ini dan akhirnya agama ini mula diterima selama pemerintahan Caligula (AD 37-41). Ia menyebar pengaruh secara berperingkat selama dua abad berikutnya dan dalam beberapa lokasi-lokasi itu menjadi saingan utama dari Kristian. Kejayaan pemujaan agama di Empayar Rom tampaknya mempunyai kesan dari ritual yang mengesankan dan harapan keabadian ditawarkan kepada pengikutnya.


Mitos utama pemujaan Isis Osiris yang bersangkutan, suaminya selama tahap awal bukanlah misteri Mesir dan agama. Menurut versi yang paling umum dari mitos itu, Osiris dibunuh oleh saudaranya yang kemudian menenggelamkan keranda yang mengandungi tubuh Osiris ke dalam sungai Nil. Isis yang mencari tubuh Osiris dan kembali ke Mesir. Tapi kakak iparnya mendapatkan mayatnya kemudian kali keduanya memecah belahkan menjadi empat belas bahagian dan membuangnya ke tempat yang berlainan. Setelah lama mencari, Isis kembali mencantumkan setiap bahagian dari tubuhnya itu.

Tidak dapat dibayangkan bahasa yang digunakan untuk menggambarkan betapa kejamnya. Ada yang menceritakan kisah ini bahawa Osiris hidup kembali, walaupun bahasanya lebih seperti mitos tetapi sejauh mana kebenarannya tidaklah dapat dipastikan. Beberapa penulis merujuk pada kebangkitan Osiris. Satu sarjana liberal menggambarkan bagaimana beberapa penulis menggambarkan mitos pagan dalam Bahasa Kristian: mayat Osiris bangkit di Sungai Nil dan dia kembali kepada kehidupan dan inilah yang dilakukan oleh baptisan di perairan Sungai Nil.


Hal ini menyimpang dan analogi menyesatkan antara Osiris dan Jesus : (1) dewa penyelamat mati dan (2) dan kemudian mengalami kebangkitan disertai dengan (3) baptisan air. Namun kesamaan yang dinyatakan serta bahasa yang digunakan untuk menggambarkan mereka, berubah menjadi pemalsuan dari sarjana moden dan bukan merupakan sebahagian daripada mitos asal. Perbandingan antara kebangkitan Jesus dan mengenai Osiris adalah omongan yang merepek. Kehidupan Osiris dalam beberapa hal ia hanyalah menjadi raja dunia yang tidak mempunyai tuhan. Usaha ini adalah untuk mencari analog dalam mitos Osiris dari pembaptisan Kristian. Nasib Osiris dan peti matinya di Sungai Nil adalah sebagai faktor yang bersangkut-paut dengan baptisan sebagai tenggelamnya Atlantis.

Seperti disebutkan selama sebelumnya adalah tahap sebuah misteri, dewa laki-laki dari pemujaan Isis bukanlah kematian Osiris tetapi Serapis. Serapis sering digambarkan sebagai dewa matahari dan jelas bahawa ia bukan dewa kematian. Oleh kerana itu perlu diingat bahawa versi misteri Ptolemaik pemujaan Isis yang beredar dari sekitar 300 SM selama berabad-abad awal era Kristian sama sekali tidak ada yang boleh menyerupai kematian dan kebangkitan dewa penyelamat.

The Cult of Cybele and Attis

Cybele, juga dikenali sebagai 'Great Mother', dipuja melalui sebahagian besar dunia Helenistik. Dia tak diragukan lagi bermula sebagai dewi alam. Pada peringkat awalnya pemujaan termasuk upacara orgiastic di mana orang lelaki akan dikasi diri mereka sendiri dan mereka akan jadi pengikut kepada sang dewi ini. Cybele akhirnya dipandang sebagai Ibu segala Tuhan dan simpanan dari semua kehidupan.

Sebahagian besar maklumat kita tentang pemujaan menggambarkan amalan selama tempoh selepas zaman Empayar Roman. Tapi butiran terperinci dari banyak sumber mengatakan adalah sebelum zaman ini lagi dan yang pastinya tercatat datanya lama selepas penutupan New Testament Canon.

Menurut mitos Rom, Cybele mencintai seorang gembala bernama Attis. Karena ketidaksetiaan Attis yang membuatkan ianya gila. Lalu Attis membunuh dirinya. Ini membuatkan Cybele berkabung dan kematiannya itu membawa ke alam dunia yang lain. Tetapi kemudian Cybele membawa semula Attis dalam kehidupan barunya di dunia.

Anggapan-anggapan dari penafsir cenderung untuk menentukan bahasa yang digunakan untuk menggambarkan apa yang diikuti kematian Attis itu. Banyak penulis merujuk pada "kebangkitan Attis." Tapi tentunya ini adalah sesuatu yang tidak dapat diterima. Tidak ada lagi apa pun yang menyerupai kebangkitan dalam mitos yang menunjukkan bahawa Cybele hanya boleh menjaga mayat Attis itu. Selain ini, ada lagi rambutnya terus tumbuh bersama dengan beberapa gerakan jari kecilnya. Dalam beberapa versi mitos, kembali Attis dalam kehidupan mengambil bentuknya yang berubah menjadi pohon cemara. Kerana idea asas yang mendasari mitos adalah pertumbuhan kitaran tahunan, ada kemiripan dengan kebangkitan Nabi Isa adalah mengarut samsasekali!.

Mitos Attis ini menjadi acara tahunan di mana penyembah bersama dalam "keabadian Attis" Setiap musim pengikut Cybele akan berdukacita bagi berkabung di atas kematian Attis dengan berpuasa.

Itu hanya selama perayaan Rom kemudian (setelah 300M) dari Spring festival musim yang segala sesuatu yang dikaitkan dengan munculnya kebangkitan Attis. Pohon pine yang melambangkan Attis itu ditebang dan kemudian membawa mayat seperti masuk ke tempat suci. Kemudian dalam festival yang berpanjangan, pohon dikuburkan dan dalam pada itu pula masing-masing memulakan pekerjaan sendiri di dalam keadaan hiruk-pikuk yang dibekalkan pisau untuk melukakan diri sendiri. Malam berikutnya, "kubur" pohon dibuka dan "kebangkitan Attis" dirayakan. Rujukan jelas untuk kebangkitan dari kemunculan Attis bahkan dalam kesusasteraan adalah sangat lewat dari abad keempat selepas kematian Jesus dalam fahaman mereka.

Mithraisme

Usaha untuk memulihkan semula kepercayaan dan apa yang menjadi amalan Mithraisme menghadapi cabaran besar kerana maklumat hanya sedikit sahaja yang dapat diperolehi. Pendukung penganut agama ini menjelaskan dunia dalam hal dua prinsip utama iaitu dasar menentang. Yang baik (digambarkan sebagai cahaya) dan kejahatan (kegelapan). Mengikut kepercayaan mereka manusia harus memilih dari segi mana mereka akan berjuang untuk mereka memerangi konflik antara cahaya dan kegelapan. Mithra dianggap sebagai orang tengah paling kuat yang boleh membantu manusia menangkis serangan dari kekuatan jahat.

Sebab utama mengapa Mithraic tidak mempengaruhi Kristian pada abad pertama mungkin adalah kerana waktunya merupakan tidak benar samasekali. Mithraisme mula mempengaruhi berlaku selepas penutupan kanon Perjanjian Baru, adalah sangat lambat untuk itu telah mempengaruhi apa pun yang muncul dalam Perjanjian Baru. Selain itu. Tidak ada monumen untuk pemujaan dapat lebih awal dari tarikh 90-100M dan bahkan pada saat ini mengharuskan kita membuat beberapa andaian yang banyak kemungkinannya. Kronologi kesulitan, kemudian membuat kemungkinan pengaruh Mithraic pada awal Kristian sangat tidak mungkin. Tentu saja masih ada bukti yang dapat dipercayai bagi tujuan itu.

Banyak lagi mitos-mitos yang ceritanya lebih kurang sama dan disamakan pula dengan kebangkitan Jesus Christ bagi orang-orang Kristian kelak. Semuanya ini cerita yang diputarbelitkan bagi menyamai dengan apa yang mereka percayai dengan kedatangan Jesus Christ. Di mana anggapan Jesus ini telah disamakan dengan mitos purba mereka yang akhirnya mereka menanti kedatangan yang bertentangan dengan apa yang disebut sebagai 'The False-Mesiah'!

Fakta bahawa Kristian mempunyai makan suci dan mencuci tubuh membuktikan bahawa upacara ini dipinjam dari pemakanan yang serupa dan penyucian dalam pemujaan pagan.
 Bukan hanya agama-agama misteri ini pemakanan suci dalam penyatuan dengan tuhan. Maksud bahawa hamba-hamba makan bersama akan bergabung dengan tuhan merupakan prekara yang tersebar luas di seluruh dunia kuno ratusan tahun sebelum kedatangan Nabi Isa a.s. Di Rome upacara itu mempunyai namanya tersendiri iaitu "lectisternia."

 Soalan-soalan yang lebih penting adalah arti dari amalan pagan. Upacara penyucian ini mendahului Perjanjian Baru dan memiliki makna yang berbeza dari baptisan Perjanjian Baru, sementara penyucian pagan setelah 100 M adalah terlambat untuk mempengaruhi Perjanjian Baru dan sememangnya mereka sendiri telah mempengaruhi penganut Kristian. Pemakanan suci pada awal Kristian-Greek mengatakan gagal untuk membuktikan apa-apa sejak kronologi semuanya adalah salah. Upacara Greek yang seharusnya telah mempengaruhi orang-orang Kristian abad pertama sudah lama menghilang pada saat datangnya Nabi Isa.

Dari semua ajaran agama misteri, Mithraisme punya sesuatu yang mirip dengan Perjamuan Tuhan. Sepotong roti dan sebekas air yang ditempatkan sebelum memulakan sesuatu upacara sementara itu Priest of Mithra berbicara beberapa kata istiadat. Tetapi di akhir upacara ini tidak mempengaruhi apapun terhadap Kristian abad pertama.

Segala putarbelit yang telah memperdayakan golongan Kristian ini merupakan mainan dan juga rahsia golongan elit Kristian begitu juga bagi orang-orang Yahudi dengan putarbelit mereka. Masing-masing menyimpan rahsia sesama mereka sejak dari era permulaan Masihi agar mereka dapat menguasai dunia dan berselindung di sebalik nama agama untuk memperdayakan Agama sebenar yang dibawa oleh Baginda Rasulullah s.a.w dan diredhoi Allah s.w.t.

-MAT579-
 ·  · Share

No comments:

Post a Comment