Pages

Sunday 9 January 2011

AKHLAQ SEORANG ISTERI

Abu Dzar Jundub bin Junadah dan Abu Abdurrahman Mua'dz bin Jabal r.a. menerangkan, Rasullah s.a.w bersabda ; "Bertaqwalah kepada ALLAH dimanapun kamu berada. Dan ikutilah keburukan dengan kebaikan , nescaya kebaikan itu akan menghapuskannya. Dan pergaulilah manusia dengan akhlaq yang terpuji."

Kunci utk menjadi wanita yg solehah, adalah dilihat bagaimana hubungan dgn Tuhannya. Andai rapuh, maka rapuhlah akhlaknya sbg isteri. Andai utuh, maka dia semakin hampir dan diberi pertolongan oleh Allah utk menjadi isteri yang solehah. Saya tidak dapat membayangkan bagaimanakah kebahagiaan rumah tangga mampu wujud daripada pernikahan 2 insan yang tidak ada langsung cahaya keimanan.

Solat diketepikan, Al Quran disimpan, Didikan agama disampingkan. Hati yang tiada roh keislaman mudah dirasuki oleh hasutan-hasutan jahat.

Lantaran itulah perceraian mula kelihatan sbg satu gaya hidup yg lumrah terutama bg artis-artis. Berkahwin mmg seronok. Tapi utk mendpt keseronokan yang berpanjangan hingga ke akhirat, tidak lain hanyalah dgn bekalan iman dan taqwa.

No comments:

Post a Comment