Pages

Wednesday 26 January 2011

KELEBIHAN MADINAH


by ANUGRAH SANTOSA Hajj & Umra on Thursday, 21 October 2010 at 14:14
 
 
Rosululloh SAW Menjadikan Madinah Sebagai Tanah Haram Dan Berdoa Untuk Keberkahan Ahlinya :
Rosululloh SAW bersabda : Sesungguhnya Nabi Ibrahim telah mengharamkan Mekah dan berdoa untuknya dan aku mengharamkan Madinah sebagaimana Nabi Ibrahim telah mengharamkan Mekah dan aku berdoa untuk (keberkahan) cupak dan gantangnya sebagaimana Nabi Ibrahim telah berdoa untuk Mekah.

Amaran Atau Ancaman Melakukan Kedzoliman Atau Maksiat Di Madinah :
Rosululloh SAW bersabda : Madinah adalah tanah haram, letaknya diantara Bukit E'ir dan Bukit Thur; Barang siapa melakukan kedzoliman (maksiat) didalamnya, maka keatasnya laknat Alloh, Malaikat dan manusia seluruhnya dan semua amalan baiknya yang wajib ataupun sunat tidak diterima oleh Alloh kelak di Hari Kiamat.

Kelebihan Bersabar Menanggung Kesusahan Yang Dihadapi Di Madinah :
Rosululloh SAW bersabda : Mana-mana individu dari ummatku yang bersabar menanggung kesusahan dan kepayahan di Madinah, aku akan memberi syafa’at kepadanya pada Hari Kiamat, atau aku menjadi saksi kepadanya.

Kelebihan Mati Di Madinah :
Rosululloh SAW bersabda : Sesiapa yang mampu untuk mati di Madinah hendaklah dilakukannya, sesungguhnya aku akan memberi syafa’at kepada mereka yang mati di Madinah.

Kelebihan Belajar Di Masjid Nabawi :
Rosululloh SAW bersabda : Sesiapa yang memasuki masjid kami ini untuk mempelajari satu kebaikan atau mengajarnya adalah umpama mujahid di jalan Alloh dan sesiapa yang masuk dengan tujuan lain adalah umpama orang yang melihat kecantikan barang orang lain.

Madinah Terpelihara Daripada Ancaman Dajjal Dan Wabak Taun :
Rosululloh SAW bersabda : Disetiap pintu masuk Madinah terdapat malaikat

Madinah Sebagai Tapak Iman :
Rosululloh SAW bersabda : Sesungguhnya iman akan kembali ke Madinah sebagaimana ular kembali ke lubangnya.

Kelebihan Bersholat Di Masjid Nabawi :
Rosululloh SAW bersabda : Pahala sembahyang di Masjidku ini adalah seribu kali lebih baik daripada sembahyang dilain-lain masjid kecuali di Masjidilharom.

Kelebihan Bersholat 40 Sholat Di Masjid Nabawi :
Rosululloh SAW bersabda : Sesiapa bersholat 40 waktu sholat di masjidku (secara terus-menerus) tanpa meninggalkan satu sholatpun, maka ditulis untuknya keselamatan daripada api neraka, keselamatan daripada adzabnya dan terlepas daripada (bahaya) nifaq (munafiq).

Kemudian Rosululloh SAW bersabda :
  • Sesiapa yang menziarahi kuburku akan mendapatkan syafaatku.
  • Sesiapa yang mengerjakan haji dan tidak datang menziarahiku sesungguhnya orang itu membenciku.
  • Sesiapa yang mengerjakan haji, kemudian datang menziarahi kuburku adalah seperti mereka yang datang menziarahiku sewaktu hidupku.
Share

No comments:

Post a Comment