Pages

Wednesday 19 October 2011

Dari Syiah : Dialog Saidina Abu Bakar dengan Amirul Mukminin Ali tentang hak kekhalifahan


Note ini adalah makalah tulisan syiah




Dialog Saidina Abu Bakar dengan Amirul Mukminin Ali tentang hak kekhalifahan

by JOhn Lu Lala Lu on Sunday, 26 December 2010 at 00:45
Imam Jaafar as-Shadiq berkata : Apabila selesai urusan Saidina Abu Bakar dan bai`ah orang ramai kepadanya serta perbuatan mereka terhadap Amirul Mukminin Ali, Abu Bakar masih mengharapkan bai`ah daripada Amirul Mukminin Ali,  tetapi  beliau (Amirul Mukminin) telah menunjukkan sikap negatif terhadapnya.
Abu Bakar adalah seorang sahabat Nabi saaw
Abu Bakr menganggapnya sebagai serius lalu beliau ingin berjumpa dengannya dan  meminta maaf  daripadanya di atas bai`ah orang ramai kepadanya  sedangkan dia (Abu Bakar) sendiri tidak begitu  berhasrat  untuk  memegang jawatan khalifah kerana kezuhudannya. Dia mengadakan pertemuan empat mata dengan Amirul Mukminin Ali.

            Dia berkata:  Wahai Abu l-Hasan! Demi Allah perkara ini bukanlah  aku benar-benar  mencintainya  kerana aku tidak  mempunyai  keyakinan kepada  diriku  sendiri terhadap keperluan umat ini.   Aku  tidak mempunyai  harta yang banyak dan keluarga yang ramai.   Oleh  itu kenapa  anda  menyembunyikan kepadaku apa yang aku  tidak  berhak daripada anda. Anda melahirkan kebencian terhadapku[1].

Amirul Mukminin Ali berkata:

1.  Apakah  yang mendorong anda untuk memegang  jawatan  khalifah sekiranya  anda  benar-benar tidak menghendakinya dan anda pula kurang yakin kepada diri anda sendiri untuk mengendalikannya?

Abu Bakar berkata: Sebuah hadis yang aku mendengarnya daripada  Rasulullah saaw bermaksud"Sesungguhnya Allah  tidak  akan mengumpulkan  umatku  di atas kesesatan".   Apabila  aku  melihat ijmak mereka terhadapku, maka aku pun mengikuti sabda Nabi saaw tersebut [2].

Dan aku tidak terfikir ijmak mereka menyalahi  petunjuk.  Lantaran itu aku memberi jawapan yang positif.  Dan  sekiranya aku mengetahui mahupun seorang yang tidak bersetuju di  atas perlantikanku nescaya aku menolaknya.

2.   Ali berkata: Adapun sabda Nabi saaw yang  anda  menyebutkannya "Sesungguhnya Allah tidak akan mengumpulkan umatku di atas kesesatan", adakah aku daripada umat ataupun tidak?

Abu Bakar menjawab:  Tentu sekali anda daripada umat.

3.  Ali  berkata: Adakah golongan menentang  anda  yang  terdiri daripada  Salman,  Ammar, Abu Dzar, Miqdad,  Ibn  Ubbad  dan orang-orang Ansar yang lain bersamanya termasuk di dalam umat?

Abu Bakar menjawab: Semuanya termasuk di dalam umat.

4.   `Ali berkata: Bagaimana anda berhujah dengan hadis  tersebut sedangkan orang seperti mereka telah membelakangi anda? Sedangkan umat tidak mencela mereka dan  persahabatan  mereka  dengan Rasulullah adalah baik!

Abu  Bakar menjawab: Aku tidak mengetahui penentangan  mereka melainkan selepas berlaku pemilihan khalifah.  Aku khuatir sekiranya aku meninggalkan "perkara" tersebut orang ramai akan menjadi murtad dari agama mereka.  Lantaran itu perlakuan mereka terhadapku - sekiranya aku menyahuti seruan mereka - lebih senang  bagiku mememberi pertolongan di dalam agama dan mengekalkannya dari permusuhan  di  kalangan mereka.  Justeru itu mereka  kembali  menjadi kafir.   Aku  menyedari  bahawa anda bukanlah  orang  yang  dapat mengekalkan keadaan mereka dan agama mereka.

5.  Ali berkata: Ya!  Tetapi beritahukan kepadaku tentang  orang yang berhak jawatan khalifah dan dengan apakah dia berhak?

Abu Bakar menjawab: Dengan nasihat, kesetiaan, perlakuan yang baik, melahirkan keadilan, alim dengan kitab dan sunnah, percakapan  yang tinggi, zuhud di dalam soal keduniaan,  tidak  terlalu cintakan dunia, menyelamatkan orang yang tertindas dari ditindas,sama ada jauh dan dekat.  Kemudian dia (Abu Bakar) diam.

6. Ali berkata: Orang yang terawal memeluk Islam dan kerabat?

Abu Bakar menjawab:  Ya!

7.  Ali  berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah  wahai  Abu Bakar,  adakah sifat-sifat tersebut terdapat pada diri  anda  atau pada diriku?

Abu Bakar menjawab: Malah pada diri anda wahai Abal Hasan [3].

8.  Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah  adakah  aku yang telah menyahuti dakwah Rasulullah (s.`a.w) dari kaum lelaki  atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[4].
9.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, adakah  aku yang  mengisytiharkan  Surah  al-Bara'ah di musim  Haji  akbar  di hadapan kaum muslimin atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[5].

10.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, aku  telah mempertahankan Rasulullah s.`a.w. dengan diriku di hari al-Ghadir atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[6].

11. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, adakah  aku maula kepada anda dan semua muslimin melalui hadis Nabi (s.`a.w.) di hari al-Ghadir atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[7].

12. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  ayat al-Wilayah (al-Maidah5:55) daripada Allah bersama Rasul-Nya mengenai  zakat dengan sebentuk cincin untuk aku atau anda?

Abu Bakr menjawab: Untuk anda[8].
 13. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  al-Wazarah (wazir) untukku bersama Rasulullah (s.`a.w.) umpama Harun bersama Musa atau untuk anda?

Abu Bakr menjawab: Untuk anda[9].

14.  `Ali  berkata:  Aku menyeru anda dengan  nama  Allah  adakah Rasulullah (s.`a.w.) mempertaruhkan dengan aku, isteriku dan ana- anak  lelakiku apabila bermubahalah dengan Musyrikin atau  dengan isteri  anda dan anak-anak lelaki anda?

Abu Bakr menjawab: Dengan kalian[10].

15. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  ayat al-Tathir (Surah al-Ahzab 33: 33) untukku, isteriku dan anak-anak lelakiku atau untuk anda, isteri anda dan anak-anak lelaki anda?

Abu Bakr menjawab: Anda dan anak isteri anda[11].


16. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  aku, isteriku  dan  anak-anak lelakiku yang didoakan  oleh  Rasulullah (s.`a.w.) di hari al-Kisa' "Wahai Tuhanku mereka itulah keluargaku kepada Mu dan bukan kepada neraka" atau anda?

Abu  Bakr menjawab: Anda, isteri anda dan  anak-anak  lelakianda[12].
17.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  aku yang  dimaksudkan dengan ayat "Mereka menunaikan nazar dan  takut akan suatu hari yang azabnya merata di mana-mana" (Surah al-Insan76:7) atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[13].

18. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang  dikembalikan  matahari untuk waktu  solat  lalu  ditunaikan solatnya kemudian ia terbenam atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[14].
pedang Zulfiqar milik Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib
19. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang  telah melegakan  Rasulullah (s.`a.w.) dan  kaum  Muslimin  dengan pembunuhan `Amru b. `Abd Wuddin atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[15].

20. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang  telah diamanahkan oleh Rasulullah (s.`a.w.)  dalam  perutusannya kepada jin lalu anda menyahutinya atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[16].

21.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang disucikan oleh Allah dari perzinaan semenjak Adam  sehinggalah  kepada  bapanya dengan sabda Rasulullah (s.`a.w.)  "Aku  dan anda (`Ali) dari nikah yang sah dan bukan dari perzinaan semenjak Adam hinggalah `Abdu l-Muttalib" atau anda?

Abu Bakr menjawab:  Anda[17].

22.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang telah dipilih oleh Rasulullah dan mengahwinkan aku dengan anak perempuannya Fatimah (`a.s) dan bersabda: "Allah telah mengahwinkan anda dengan Fatimah di langit" atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[18].

23.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  aku bapa  Hasan  dan Husain manakala beliau  bersabda:  "Kedua-duanya pemuda  Ahli  Syurga  dan bapa mereka berdua  adalah  lebih  baik daripada mereka berdua" atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[19].

24.  `Ali  berkata:  Aku menyeru anda dengan  nama  Allah  adakah saudara  anda  yang dihiasi dengan dua sayap  terbang  di  syurga bersama para malaikat atau saudaraku?

Abu Bakr menjawab: Saudara anda[20].

25.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  aku yang  telah menjamin hutang Rasulullah (s.`a.w.)  dan  mengadakan perisytiharan  di  musim haji dengan melaksanakan  janjinya  atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[21].

26. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, adakah  aku orang  yang  didoakan  oleh Rasulullah  (s.`a.w.)  dalam  keadaan burung  di sisinya, di mana beliau ingin memakannya. Beliau  bersabda:  "Wahai Tuhanku! bawa datanglah kepadaku orang yang  paling Engkau  cintai     selepasku  bagi memakan  (daging) burung itu bersamaku  ". Maka  tidak  seorangpun datang selain daripadaku atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[22].

27. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah akukah orang yang telah diberi mandat oleh Rasulullah (s.`a.w.) supaya  memerangi al-Nakithin, al-Qasitin, al-Mariqin menurut takwil al-Qur'an atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[23].

28.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) dengan kehakiman dan  kefasihan di dalam percakapan dengan sabdanya: "`Ali  adalah orang yang paling alim di dalam ilmu penghakiman" atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[24].

29.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  aku di mana Rasulullah (s.`a.w.) memerintahkan para sahabatnya supaya memberi  salam kepadanya untuk menjadi ketua pada  masa  hidupnya atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[25].

30.  `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  aku yang  menyaksi  percakapan Rasulullah  (s.`a.w.)  yang  terakhir, menguruskan "mandi" dan mengkafankannya atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[26].

31. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda kerabat Rasulullah (s.`a.w.) atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[27].

32. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang dikurniakan oleh Allah dengan dinar ketika dia memerlukannya dan Jibra'il menjualkannya kepada anda dan anda menjadikan Muhammad sebagai tetamu lalu anda memberi makan anaknya atau aku?

Abu Bakr menangis dan berkata: Anda[28].
33. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang  telah diletakkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) di atas  bahunya bagi  menolak dan memecahkan berhala-berhala di atas  ka`bah  sehingga jika aku kehendaki nescaya aku dapat menyentuhi ketinggianlangit atau anda?

Abu Bakr menjawab: Anda[29].

34. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang disabdakan oleh Rasulullah (s.`a.w.) "Andalah pemilik  bendera di dunia dan di akhirat" atau aku? 

Abu Bakr menjawab: Anda[30].

35. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang diperintahkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) supaya membuka pintu di  masjidnya  ketika beliau memerintahkan supaya  ditutup  semua pintu keluarganya dan para sahabatnya dan membenarkan pintu  anda dibuka atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[31].

36. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda telah  mengeluarkan  sadqahapabila anda  mengadakan  perbicaraan khusus  dengan  Rasul dikala itu Allah mengkritik  satu  golongan"Apakah  kamu  takut akan (menjadi miskin)  kerana  kamu  memberi sadqah sebelum pembicaraan dengan Rasul?" (Surah al-Mujadalah 58:13) atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[32].

37. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang dimaksudkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) ketika beliau bersabda kepada Fatimah: "Aku nikahkan akan anda kepada orang yang pertama beriman kepada Allah" atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[33].

38. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah  anda yang  telah diberi salam oleh para malaikat tujuh langit di  hari al-Qulaib atau aku?

Abu Bakr menjawab: Anda[34]. 

39.  `Ali berkata: Adakah dengan ini dan seumpamanya anda  berhak melaksanakan  urusan umat Muhammad?  Apakah yang membuatkan  anda terlanjur  jauh  dari  Allah dan Rasul-Nya  sedangkan  anda  tidak mempunyai sesuatu yang diperlukan oleh penganut agamanya!

Abu  Bakr menangis dan berkata: Memang benar apa  yang  anda perkatakan  wahai Abu l-Hassan.  Tunggulah aku hingga  berlalunya hariku.   Aku akan memikirkan tentang jawatanku sebagai  khalifah dan  aku tidak akan mendengar lagi percakapan  sebegini  daripada anda[35]. 

Amirul Mukminin Ali berkata, "Itu terserah kepada anda wahai Abu Bakr."

Lantas dia kembali dan jiwanya agak tenang di hari itu dan  tidak membenar seorang pun berjumpa dengannya sehingga di malam hari.


[1] Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, I, hlm. 18-19;  al-Mas`udi, Muruj al-Dhahab, II, hlm. 302; al-Ya`qubi, Tarikh al-Ya`qubi, II, hlm. 127.

[2] Al-Syahrastani, al-Milal wa al-Nihal, I, hlm. 9.

[3] Ibn Hajr al-`Asqalani, Lisan al-Mizan,  VI, hlm. 78; al-Khawarizmi, al-Manaqib, hlm. 7;Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, VII, hlm. 356.

[4] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 91-92.

[5] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad,  I, hlm. 156;  al-Turmudhi, Sahih,II, hlm. 461;  al-Hakim, al-Mustadrak,  II, hlm. 51;  Ibn Hajral-`Asqalani, al-Isabah,  II, hlm. 509;  al-Muttaqi  al-Hindi,Kanz al-`Ummal, I, hlm. 246.

[6] Al-Hakim, al-Mustadrak, II, hlm. 53-54.

[7] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, IV, hlm. 370; al-Wahidi, Asbab al- Nuzul, hlm. 150; al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, II, hlm. 298; al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 120; al-KhatibTarikh Baghdad,  VIII, hlm. 290;  al-Syablanji,  Nur al-Absar,hlm. 75; al-Ya`qubi, Tarikh al-Ya`qubi, II, hlm.32.

[8] Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, II, hlm. 293; Fakhr al-Din al-Razi, Mafatih al-Ghaib, III, hlm. 417; al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, I, hlm. 422; al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, I, hlm. 4

[9] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, I, hlm. 175; al-Muttaqi al-Hindi,Kanz al-`Ummal, VI, hlm. 117; al-Hakim, al-Mustadrak, III, hlm 116; al-Turmudhi, Sahih, II, hlm. 301; al-Nasa'i, al-Khasa'is,hlm. 78;  Abu Daud, al-Musnad, I, hlm. 28;  al-Khawarizmi, al-Manaqib, hlm. 83.

[10] al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, I, hlm. 482; Fakhr al-Din al-Razi, Mafatih al-Ghaib, III, hlm. 20; Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, I,hlm. 185; al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, II, hlm. 38; al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, hlm. 47;  al-Syablanji, Nur al-Absar, hlm.101.

[11] Al-Tabari, Jami` al-Bayan, XXII, hlm. 502;  al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, V, hlm. 198; Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, III, hlm. 259; al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, hlm. 251.

[12] Ibid.

[13] Al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, hlm. 331; Fakhr al-Din al-Razi, Mafatih al-Ghaib, VIII, hlm. 392; Ibn Hajr al-`Asqalani, al-Isabah, VIII, hlm. 168; Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, V, hlm. 530; al-Syablanji, Nur al-Absar, hlm. 102.

[14] Ibn Hajr, Lisan al-Mizan, V, hlm. 76; Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, VI, hlm. 80;  al-Tahawi,Musykil al-Athar,  II, hlm. 8; al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 137.

[15] Lihat umpamanya,  al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib,  hlm. 277.

[16] Ibid., hlm. 230-231.

[17] Ibid., hlm. 379; al-Haithami, Majma` al-Zawa'id, IX, hlm. 168.

[18] Ibn Hajr al-Makki, al-Sawa`iq al-Muhriqah, hlm. 84-85;  Muhibb al-Tabari,  Dhakha`ir al-Uqba, hlm. 29; al-Kanji  al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 298-299.

[19] Al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib,  hlm. 204;  al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 166.

[20] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 519.

[21] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad,I, hlm. 3;  al-Dhahabi, Mizan al-I`tidal, I, hlm. 306; al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, III, hlm. 209.

[22] Al-Turmudhi, Sahih, II, hlm. 299; al-Hakim, al-Mustadrak, III, hlm. 130;  Abu Nu`aim al-Asfahani,Hilyah al-Auliya', VI, hlm. 339; Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, IV, hlm. 30; al-Dhahabi, Muruj al-Dhahab, II, hlm. 49.

[23] Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-`Ummal,  VI, hlm. 154;  Ibn Hajr,Tahdhib al-Tahdhib, III, hlm. 178; al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Tahdhib, hlm. 167-168.

[24] Al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 112.

[25] Ibn Hajr, al-Isabah, III, hlm. 20;  al-Muttaqi al-Hindi,  Kanz al-`Ummal, VI, hlm. 155; al-Hakim, al-Mustadrak, III, hlm. 128

[26] Al-Khawarizmi, al-Manaqib, hlm. 60-63.

[27] Al-Khawarizmi, al-Manaqib, hlm. 90; al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 76.

[28] Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, V, hlm. 530; al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 348-349.

[29] Al-Hakim, al-Mustadrak, III, hlm. 5.

[30] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 81.

[31] Al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 17; al-Hakim, al-Mustadrak, III,hlm. 125; al-Turmudhi, Sahih, II, hlm. 301; al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 201.

[32] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 100.

[33] Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha'ir al-Uqba, hlm. 29; Ibn Hajr, al-Sawa`iq al-Muhriqah, hlm. 85; al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 298.

[34] Lihat umpamanya, al-Khatib, Tarikh Baghdad, IV, hlm. 403.

[35] Lihat umpamanya, Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, I, hlm. 18-19; al-Ya`qubi, Tarikh al-Ya`qubi, II, hlm. 127-128.

Ali bin Abi Thalib adalah Ketua orang-orang Beriman
Share

No comments:

Post a Comment