Pages

Friday 7 October 2011

Koleksi Petua Merawat Rambut Yang Bermasalah


Koleksi Petua Merawat Rambut Yang Bermasalah

by ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA on Sunday, 30 January 2011 at 23:52
Petua Untuk Rambut Beruban
Gosokkkan kulit kepala anda dengan air kelapa tua secara perlahan-lahan. Amalkannya setiap hari atau 3 kali seminggu. Biasanya kelemumur dan uban akan hilang.

Petua Untuk Menghilangkan Kelemumur
a. Tumbuk 13 helai daun pandan hingga lumat. Campurkan dengan 2 gelas air. Selepas itu disaring dan usaplah air saringan tadi ke kepala anda yang terdapat kelemumur. Seterusnya bilas rambut anda dengan air biasa.
b. Perahkan air limau purut atau limau nipis ke atas kulit kepala anda. Lumurkan rata-rata dan biarkannya beberapa jam. Biarkan rambut anda diperapkan dengan tuala yang kering dan bersih. Basuh rambut anda dengan air suam.

Petua Untuk Melembutkan Rambut
Ambil secekak kangkung dan bersihkan. Masukkan ke dalam bekas. Tuangkan 8 camca air suam dan ramas kangkung hingga mengeluarkan lendir. Sapukanlah lendir tersebut pada seluruh rambut anda dan biarkan seketika. Kemudian, bilas rambut dengan air bersih. Amalkannya selama 3 minggu berturut-turut.

Petua Untuk Mengelak Rambut Berbuah
Ambil daun pinang dan ramaskannya. Campurkan sedikit garam kasar dan air. Sapukannya pada rambut anda dan biarkan selama 30 minit. Selepas itu anda bolehlah bilas dengan air bersih. Amalkannya selama 3 minggu sekali.

No comments:

Post a Comment