Pages

Thursday 13 October 2011

MUNAJAT ORANG-ORANG YANG BERCINTA


MUNAJAT ORANG-ORANG YANG BERCINTA

by Syahida Farah Ishak on Friday, 13 August 2010 at 19:31
Di antara munajat yg dipanjatkan Rasulullah S.A.W kpd Tuhannya ialah:

"Ya Allah, sesungguhnya aku minta kpd-Mu cintaMu, cinta org yg mencintaiMu, & amalan yg mendekatknku kpd cinta-Mu."

"Dan aku meminta kpdMu lazatnya memandang kpd wajahMu, dan rindu bertemu Engkau."

Rabi'ah pernah bermunajat kpd Tuhannya dgn Mengucapkan:

"Jika aku menyembahMu krn takut api-Mu, maka bakarlah aku dgn api jahannam, dan jika aku menyembahMu krn mengharapkan syurgaMu, maka haramkanlah aku memasukinya. Adapun jika aku beribadah kpdMu krn Cinta kpdMu, maka jgnlah Engkau hrmkn aku utk myaksikn wajahMu. Wahai tuhan jadikanlah neraka itu utk musuh2 Mu & syurga utk para kekasihMu, sdgkn aku, cukuplah Engkau."

Dalam Kesempatan lain ia bermunajat:

"Kekasihku, x ada kekasih yg setanding dgnNya.
Bagi selain Dia,
Tak ada bahagian dlm hatiku
Kekasihku ghaib dr penglihatan dan inderaku,
tetapi dalam hatiku ia tidak pernah ghaib."

Dan Katanya lagi:

"Wahai kegembiraanku,
Wahai cita2 ku,
wahai tiang penyanggaku
Wahai penghiburku
Wahai persiapanku
Wahai yg menjadi tujuanku
Engkaulah roh hatiku
Engkaulah harapanku
Engkaulah penghiburku
Rindu kpd-Mu adalah bekalku.
Jika engkau meredhai aku
Wahai harapan hatiku
Telah nyata kebahagiaanku."

Dan diantara munajat Ibnu Athaaillah ialah:

"Illahi,
Jika kelihatan kebaikan dariku, maka semua itu krn kurniaMu yg Engkau berikan kpdku.
Dan jika kelihatan keburukan dariku, maka dgn keadilanmu engkau dpt berhujah kepadaku

Illahi,
Alangkah dekatnya Engkau kpdku dan alangkah jauhnya aku dariMu

Illahi,
Butalah mata yg tidak melihatMu sbg pengawas
rugilh akad jual beli yg tdk mnjdkn cintaMu sbg bhgian drnya
Bagaimana Engkau tersembunyi, sdg Engkau yg zahir?
Bagaimana Engkau Ghaib sdg Engkau selalu mengawasi dan selalu hadir?
Engkaulh yg memancarkn cahaya ke dlm hati para kekasihMu
Engkaulah yg menghilangkan kecemburuan dr hati2 yg Engkau cintai
Engkaulah yg menenagkan & menghiburkan mereka
ketika alam semesta menakuti mereka
Engkaulah yg menunjukkn mereka ketika mereka memerlukan jln terang

Illahi,
harapanku pdMu tdk pernah putus
meskipun aku bermaksiat kpdMu
sebagaimana takuku tak pernah hilang
Walaupun aku melaksanakan ketaatan kepadaMu.

Subhanallah.. indah sungguh puisi ini, pnuh dgn pngajaran & ppedoman kita bersama. Moga Nikmat Iman & islam terus subur& mekar dlm diri kita smua. Selamat menjalani Ibadah di bulan yg mulia ini.. Selamat Beramal.. Moga Redha Allah sentiasda mengiringi hidup kita semua. Amin..Amin Ya Rabbal Alamin..

*Dipetik dari buku; Nilai Cinta Menurut Al-Quran oleh Dr Mahmud binAsy-Syarif.
 ·  · Share

No comments:

Post a Comment