Pages

Thursday 13 October 2011

Suburkan Cinta Palestin di Hati


Suburkan Cinta Palestin di Hati

by Diana Tarikuddin on Saturday, 14 August 2010 at 13:46
 Assalamualaikum...salam ramdahan kepada seluruh umat islam di dunia... semoga ramadhan kali ini menjanjikan yang terbaik untuk kita melakukan perubahan sedikit demi sedikit.. insyaAllah..
Terfikirkah kita dalam pada kita menyambut ketibaan Ramadhan dgn penuh kesyukuran dan penuh keselesaan,bagaimanakah agaknya keadaan saudara2 kita di Gaza sana..?? adakah mereka diulit dgn limpahan makanan atau limpahan peluru apabila berbuka..?? samakah makanan yg dimakan mereka dgn makanan yg dimakan kita apabila berbuka..?? kita tersenyum kekenyangan apabila berbuka hampir setengah jam bersama family atau kawan2,namun adakah saudara kita itu tersenyum menjamu makanan apabila tiada orang tercinta di samping mereka..??? ibu,ayah,adik,kakak,abang yg tercinta semuanya telah pergi selamanya menghadap Maha Pencipta..ohh..sungguh sayu keadaan itu...hnya Dia yg Maha Tahu...
"Tidak akan diterima keimanan seseorang daripada kalian, sebelum ia mencintai sesama muslim sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri." (H/R Malik bin Anas).. Jadi jika benar2 kita mengakui dgn hati dan lisan kita bahawa kita mencintai mereka sepenuh jiwa,mana buktinya.??? mana praktikalnya?? adakah hanya teori sahaja..?? sungguh tidak malu wahai diriku..
kita berusaha ke arah itu dgn memboikot habis2an barangan yahudi..ayuuhh..teruskan itu..jangan berhenti di pertengahan sahaja..biar dikeji atau di caci,mahupun digelar sang kuno atau si kampung,tanggungjawab itu tetap utuh x pernah runtuh... doa senjata mukmin..jadikan ia senjata kita untuk membantu meringankan beban saudara kita di sana..moga2 ia diterima di sisi Pencipta walaupun kita ini manusia yg amat hina..kerana Dia suka menerima...
ingin ku kongsikan sedikit cerita... di kala kita dikumpulkan di akhirat sana iaitu di padang mahsyar yg sudah tentunya panas teriknya tak terhingga,semua nikmat yang telah diberikan kepada kita akan dibentangkan di depan mata.. nikmat apakah yg kamu dustakan..??? sudah pasti nanti kita kan memperakui semua nikmat itu...amat sedikit sekali manusia yg bersyukur... pada waktu itu,kita mohon syafaat drp Nabi kita,Rasulullah SAW.... namun kita x diendahkan oleh baginda SAW.... (salam dan selawat dilimpahkan kpd baginda)..sedangkan kita rajin solat,berpuasa,zakat,haji dan amalan2 yg lain..tapi mengapa kita dibiarkan sahaja..??? apa salah aku..?? mungkin itu yg terdetik di hati kita.... jawabnya ini kerana kita tak pernah mahu mengambil tahu akan keadaan saudara2 seislam kita yg berada dalam kesusahan... umpamanya di Gaza.. mereka diabaikan..mana tanggungjawab kita..kenapa mengabaikan mereka..tolong mereka sekadar yg mamapu..boikot,doa,mengetahui perkembangan terkini tentang mereka,sebarkan gambar2 dan video akan keadaan mangsa2 palestin.. serta alternatif2 yg lain lagi.. moga kita ternmasuk dalam golongan yg suka membantu saudara2 kita..ameen..
tanya diri,tanya iman,apa yg telah aku buat untuk mereka selama ini..??apa yg telah aku buat untuk Islam selama aku hidup ini...??? fikirkanlah..wahai diriku yg amat hina ini...sokong Palestin,sokong Islam..TAKBIR!!!
sekian..

http://nurdianatarikuddin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment