Pages

Monday 3 October 2011

Kita seperti benih kecil


Kita seperti benih kecil

by Islam Always In My heart on Thursday, 10 February 2011 at 23:16
Jangan pernah merasa malu dengan segala kekurangan. Jangan merasa sedih dengan ketidaksempurnaan. Kerana Allah, menciptakan kita penuh dengan keistimewaan. Dan kerana Allah, memang menyiapkan kita menjadi makhluk dengan pelbagai kelebihan.

Seperti benih pohon menyimpan segalanya. Benih  menyimpan batang yang kokoh, dahan yang rindang, daun yang lebar, juga akar-akar yang kuat. Dan untuk menjadi sebesar pohon ini, ia hanya membutuhkan baja, air, dan cahaya matahari yang cukup. Namun jangan lupakan waktu yang membuatnya terus membesar. Padanya semualah benih ini berterima kasih, kerana telah melatihnya menjadi makhluk yang sabar.
Pandanglah pohon besar . Sedarkah kita, batangnya yang kukuh , dulu berasal dari benih yang kecil . Dahan, ranting dan daunnya, juga berasal dari benih . Akar-akarnya yang tampak menonjol, juga dari benih kecil. Dan kalau kamu menggali tanah ini, ketahuilah, sulur-sulur akarnya yang menerobos tanah, juga berasal dari tempat yang sama.

Mungkin suatu ketika, kita pernah merasa kecil, tak mampu, tak berdaya dengan segala persoalan hidup. Kita mungkin sering bertanya-tanya, bilakah kita menjadi besar, dan mampu mencapai semua impian, harapan dan keinginan yang ada dalam dada. Kita juga mungkin sering membayangkan, bilakah saatnya berhasil? Bilakah saat itu akan datang?

Sahabat, kita adalah layaknya benih kecil . Benih yang menyimpan semua kekuatan dari batang yang kukuh, dahan yang kuat, serta daun-daun yang lebar. Dalam benih itu pula akar-akar yang keras dan menghujam itu berasal. Namun, akankah Allah membiarkan benih itu tumbuh besar, tanpa alpa dengan bantuan baja, tiupan angin, derasnya air hujan, dan teriknya sinar matahari?

Begitupun kita, akankah Allah membiarkan kita membesar, berhasil, dan berjaya, tanpa pernah merasakan ujian dan cubaan? Akankah Allah lupa mengingatkan kita dengan hembusan angin "masalah", derasnya air "ujian" serta teriknya matahari "persoalan"? Tidak Sahabatku. Kerana Allah Maha Mengetahui, bahawa setiap hamba-Nya akan menemukan jalan, maka Allah akan tak pernah lupa dengan itu semua.

Jangan pernah berkecil hati. Semua keberhasilan dan kejayaan itu telah ada dalam dirimu.

No comments:

Post a Comment