Pages

Wednesday 12 January 2011

Soal Jawab Bersama Ayatollah Rouhani


by Hadi Al-Shirazi on Friday, 03 September 2010 at 10:38
Soalan : Saya diminta untuk berkahwin dengan sepupu saya yang tidak pernah berjumpa sebelum ini dan saya ingin mengetahui adakah ianya cadangan yang baik?
Jawapan : Ia dibenarkan tetapi lebih baik jika berjumpa dan bercakap dengannya dahulu seperti yang disyorkan dalam Islam. Kemudian berkahwinlah, ia lebih baik sama ada dari segi pandangan Islam mahupun pandangan orang lain.

Soalan : Apa hukumnya jika si isteri keluar daripada rumahnya untuk mengadu pada orang lain tentang ketidakadilan suaminya tanpa meminta kebenaran?

Jawapan : Tiada masalah dengan itu.

Soalan : Saya seorang Sayyed dari Syiah tetapi keluarga saya tidak benarkan saya mengahwini orang dari mazhab yang lain, terutamanya Sunni dan Wahabi. Adakah pendapat keluarga saya itu benar?

Jawapan : Berkahwin dengan Sunni, Wahabi dan sebagainya adalah halal dan sah.

Soalan : Adakah boleh membaca qunoot dalam bahasa lain?

Jawapan : Qunoot hanya boleh dibaca dalam bahasa Arab, bukan bahasa lain.

Soalan : Berapakah jumlah yang sebenar syuhada di Karbala, dan berapa ramai dari kalangan Bani Hasyim?

Jawapan : Ahli sejarah menyatakan jumlah yang berbeza. Ada yang berkata 113 orang, dan ada beberapa yang namanya tertulis dan dikira 210 orang. Tetapi syuhada dari Bani Hasyim adalah 5 dari Bani Aqil, 3 orang keturunan Ja'afar, 19 orang keturunan Imam Ali (as).

Soalan : Apakah hukum melihat wanita tanpa hijab di dalam filem?

Jawapan : Melihat wanita Muslim tanpa hijab tidak dibenarkan tetapi tidak dilarang jika melihat wanita bukan Islam tanpa hijab.

Soalan : Apakah pandangan anda mengenai fahaman Baha'i? Bolehkah berkomunikasi dengan mereka?

Jawapan : Baha'i adalah aliran yang sesat. Komunikasi dengan mereka tidak digalakkan. Yahudi dan Kristian jauh lebih baik daripada mereka.

Soalan : Apakah hukum memakai pakaian serba hitam di hari selain daripada bulan Muharram dan Safar?

Jawapan : Ianya bagus untuk dipakai sewaktu majlis memperingati atau perkabungan terhadap Ahlul Bayt, dan tidak ada larangan untuk memakainya di hari yang lain.

No comments:

Post a Comment