Pages

Monday 17 January 2011

RENUNG-RENUNGKAN.................


by Abu Zarr on Tuesday, 17 August 2010 at 13:42
 
 
 183. Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,(Al Baqarah:183)

Setiap tahun bila tibanya Ramadhon kita pasti dapat mendengar ayat ini(Al-Baqarah:183... ) di ulang-ulang baca sepanjang bulan tersebut, namun sejauh dan sedalam mana penghayatan dan kefahaman kita terhadap ayat ini..
Sekiranya benar-benar kita dapat memahami dan menghayati dengan begitu mendalam pastinya kita dapat merasai kegusaran melihat keadaan umat islam pada setiap tahun dalam bulan ramadhan.

Untuk lebih jelas lagi mari kita kaitkan pergertian ayat Al-Quran ini dengan maksud hadist Rasul saw ini:-
Dari Abu Hurairah RA, ia berkata, Nabi SAW bersabda, "Barangsiapa berpuasa Ramadlan karena iman dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu".

Dalam surah Al-Baqarah Allah mulakan dengan menyebut dan memanggil wahai orang beriman dan pada Hadist Rasul saw juga ibadah puasa mestilah dilakukan oleh mereka yang memiliki Iman, ternyata amalan puasa atau ibadah yang diwajibkan dalam bulan ramdhon adalah khusus bagi orang-orang yang benar-benar memiliki iman yang benar dan soheh.
Dengan Iman sahaja kita diperintahkan berpuasa dan demi meraih apa natijah dari amalan puasa itu sendiri, "...moga-moga kamu beroleh taqwa..."(Al-Baqarah:-183..) dan "...diampunkan dosa-dosa yang telah lalu..."(HR. Bukhari dan Muslim)

Kenyataan ini jelas berlaku di depan mata kita sekiranya mahu mengambil iktibar dan pengajaran, lihat sendiri disekeliling adakah manusia hari ini melakukan ibadah puasa ini dalam keadaan dia mempunyai iman yang benar lagi soheh atau ikut-ikutan. Rugi dan betapa malang sekali jika ramai antara kita meninggalkan Ramadhan tanpa memperolehi apapun..
Kesan dari kefahaman yang jelas terhadap ayat Allah swt dan Hadist rasul saw, dengan keImanan yang mantab dan mujahadah yang begitu tinggi menjadikan kita Insan yang sedar dan faham betapa setiap kali kita melalui Ramadhan lalu keluar dari bulan tersebut justeru menjadi hamba Allah yang baru dalam ertikata baru dengan bersih dari dosa dan moga-moga beroleh taqwa... InsyaAllah.
· · Share

No comments:

Post a Comment