Pages

Monday 17 January 2011

sunnah Rasulullah saw

sunnah Rasulullah saw

by Pokok Langit on Friday, 20 August 2010 at 00:39

BERTASBIH( MENGUCAPKAN SUBHANALLAH سبحان الله ) DAN BERTAKBIR ( MENGUCAPKAN ALLAHUAKBAR الله أكبر ) عَنْ جَابِرِ رضى الله عنه قَالَ: " كُنَّا إِذَا صَعِدْنَا كَبَّرْنَا، وَإِذَا نَزَلْنَا سَبَّحْنَا‏." رواه البخاري في كتاب الجهاد والسير، باب التسبيح إذا هبط واديا)

Maksudnya : Daripada Jabir r.a berkata : “Apabila kami mendaki kami bertakbir, dan apabila kami menurun kami bertasbih” ( Diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dalam kitab Jihad dan perjalanan, Bab bertasbih ketika menuruni lembah.) Ulasan tentang maksud Hadith ini: Apabila kita dalam keadaan mendaki, hendaklah kita mengucapkan banyak-banyak takbir kepada Allah ( Allahu Akbar الله أكبر ), manakala apabila kita menuruni sesuatu tempat, maka hendaklah kita banyak-banyak mengucapkan tasbih memuji Allah dengan mengucapkan سبحان الله. Marilah kita sama-sama mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w ini. Contohnya ketika kita menaiki tangga, alangkah baiknya kita memperbanyakkan takbir dengan mengucapkan Allahu Akbar ( Allah Maha Besar ).

Dan ketika turun daripada tangga atau mana-mana tempat tinggi dengan mengucapkan Subhanallah ( Maha Suci Allah ). Sesungguhnya di situ ada ganjaran yang besar di sisi Allah.

No comments:

Post a Comment